سرخط خبرها

بازگشت ستارگان به تلویزیون | از محمدرضا گلزار تا فرزاد حسنی

  • کد خبر: ۲۰۴۸۵۹
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
بازگشت ستارگان به تلویزیون | از محمدرضا گلزار تا فرزاد حسنی
ستارگان و چهره‌های موفق در اجرا به تلویزیون بازگشتند.

به گزارش شهرآرانیوز پس از کنار گذاشته شدن عده‌ای از چهره‌های تلویزیونی به دلیل اختلاف دیدگاه و سلیقه با مدیران وقت سازمان، عده‌ای دعوت به همکاری نشدند و عده‌ای هم تمایلی به کار کردن در صدا و سیما نداشتند، اما آنچه اتفاق افتاد این بود که از دست دادن چهره‌ها و برند‌های تلویزیون سبب ریزش مخاطب شد. بازیگرها، مجری‌ها، کارگردان‌ها و برنامه‌سازانی که سال‌ها برای مردم خاطره‌سازی کرده بودند جایشان در شبکه‌ها خالی ماند و مدیران سازمان که تصور می‌کردند با رفتن چهره‌هایش می‌تواند در چند سال، ستاره‌سازی کند با واقعیت ریزش مخاطب روبه‌رو شد و پربیننده‌ترین برنامه‌هایش هم به بازپخش سریال‌های آرشیوی قدیمی اختصاص یافت نه برنامه‌های جدید تولیدی.

رفتن‌ها و برنگشتن‌ها

بازگشت چهره‌هایی که مدت‌ها خبری از آن‌ها در قاب تلویزیون نبود در یک سال اخیر سرخط خبر‌ها شده بود. یکی از پرحاشیه‌ترین این بازگشت‌ها، دعوت از رضا رشیدپور برای اجرای سری جدید «سیم آخر» بود که با واکنش تند محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» روبه‌رو شد به طوری که مجری شبکه۲ به سیم آخر زد و حجت را تمام کرد که تلویزیون یا جای من است یا جای فلانی. پس از اینکه جنجال‌ها درباره بازگشت رشیدپور بالا گرفت، این مجری اعلام کرد از اجرای این برنامه انصراف می‌دهد؛ چرا که حضورش به جای آنکه سبب‌ساز نشاط و یا امید باشد، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبی‌های غم‌انگیز
خواهد شد.

با وجود اینکه پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما بار‌ها اعلام کرده است «درِ رسانه ملی به روی همه باز است»، اما به گفته محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما روی آنتن شبکه یک در برنامه «جام‌جم»، فهرست ممنوع‌الفعالیت‌های سازمان صداوسیما کم نیست و با وجود اینکه مدیران می‌گویند در به روی همه باز است، اما تعدادی هنرمند امکان ورود به آن را ندارند.

حسین شاهمرادی، مدیر شبکه۴ نیز در برنامه «جام‌جم» درباره نام‌هایی، چون سروش صحت، مهران مدیری، رامبد جوان و احسان علیخانی مدعی شده بود این‌ها هیچ کدام از تلویزیون حذف نشده‌اند و به خاطر نظام نُطق‌کشی و تفتیش عقاید روشنفکری، جرئت نمی‌کنند در تلویزیون کار کنند. جبلی هم با تأیید حرف مدیر شبکه‌اش گفته بود: قطعاً بخشی از چهره‌ها به دلیل فشار‌هایی که به لحاظ روانی و همان عبارتی که مدیر شبکه۴ استفاده کرده و خود این هنرمندان هم به ما گفته‌اند با تلویزیون همکاری نمی‌کنند البته دلایل مختلف دیگری هم وجود دارد؛ بخشی مالی و بخشی هم شاید به این دلیل که فعلاً در شرایط همکاری نیستند.

 

درک اهمیت آنتن و مخاطب

اگرچه مدیران تلویزیون تأکید داشتند سلبریتی نمی‌خواهیم و با جدیت تمام اصرار داشتند برنامه‌ها نباید سلبریتی‌محور باشد، اما با سرعت گرفتن ریزش مخاطبانشان، تصمیم به تغییر مسیر گرفته‌اند. محسن برمهانی، معاون سیما درباره بازگشت برنامه‌های برند به تلویزیون گفته است: تمام برند‌هایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها موفقیت کسب کردند جزو سرمایه‌های صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آن‌هاست.

با وجود گسل‌هایی که میان مدیران سازمان و هنرمندان رسانه ملی وجود دارد، مهم‌ترین مسئله درک اهمیت آنتن تلویزیون است. آنتنی که متعلق به همه مردم کشور با سلیقه و دیدگاه‌های مختلف است و بودجه آن از جیب مردم تأمین می‌شود پس باید خواست همه مردم بر آن حاکم باشد.

به نظر می‌رسد صدای آژیر هشدار ریزش مخاطب و کوچ هنرمندان تلویزیون به شبکه نمایش خانگی برای مدیران صدا و سیما جدی‌تر شده تا برای حفظ سرمایه‌های انسانی به صرافت بیفتند و معیار دعوت از هنرمندان را نه سلیقه شخصی که خواستِ عمومی قرار دهند.

در روز‌هایی که محمدرضا گلزار برنامه «پانتولیگ» را برای شبکه۳ دارد و محمد بحرانی و هوتن شکیبا با «جام آرزوها» به شبکه نسیم خواهند رفت، قرار است سیدجواد رضویان هم با برنامه «معرکه» به شبکه۳ سیما برگردد.

از ژیلا صادقی تا کامران نجف‌زاده

علاوه بر بازیگرانی که به تلویزیون برگشته‌اند، مجریانی که مدت‌ها خبری از آن‌ها روی آنتن نبود هم در قاب تلویزیون، تماشایی شدند. ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه‌ای که به گفته خودش از تلویزیون کنار گذاشته نشده و به خواست خودش مدتی کار نمی‌کرده با برنامه «سلام صبح بخیر» به آنتن شبکه۳ برگشته است.

تکلیف کامران نجف‌زاده و برنامه گفت‌وگومحورش به نام «برمودا» هم روشن شده است و پس از یک سال و نیم جدایی از خبر صدا و سیما، حالا با یک تاک‌شو، اواخر دی ماه به شبکه نسیم خواهد آمد. به نظر می‌رسد فرزاد حسنی هم قرار است با برنامه پزشکی «اکسیر» به عرصه اجرا در تلویزیون برگردد. محمد دلاوری هم که با ساخت برنامه «صرفاً جهت اطلاع» به شهرت رسیده بود پس از اینکه مدتی روی آنتن نبود، این شب‌ها با «سپهبد» در شبکه۴ تلویزیون
حضور دارد.

اگرچه بعید به نظر می‌رسد چهره‌هایی همچون مهران مدیری، سروش صحت، رامبد جوان، احسان علیخانی و رضا عطاران به خانه اولشان (تلویزیون) برگردند، اما همین که مدیران صدا و سیما، شعاع دایره همکاریشان با هنرمندان باسابقه را نسبت به گذشته وسیع‌تر کرده‌اند یعنی صدای آژیر هشدار ریزش مخاطب برایشان بلندتر شده و اهمیت مخاطب و آنتن را بیش از پیش دریافته‌اند. باید دید در‌های سازمان تا چه زمانی و به روی چه کسانی باز می‌ماند.

منبع: قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->